Hohe Salve Wandelen ©Tirol Werbung / Schwarz Jens

Hohe Salve Wandelen

(Berg)wandelen

Wandelen in de Ferienragion Hohe Salve is een mooie ervaring. Ontdek de prachtige natuur. De regio heeft de wandelroutes in 4 categorien opgesplitst, steeds een categorie moeilijker.

Niet moeilijke wandelroutes

Lechner Wasserfallrunde
Start: Kerk in Wörgl
Lengte: 4 kilometer

Volg de weg genummerd met 11

Van de kerk over de Wildschönauer Straße naar de Eissteinstraße (of langs de berghelling van de Hennersberges – Sprungschanze), naar Bad Eisstein. Van hier gaat de weg tot Aubach en langs de schaduwrijke berghelling tot aan de Lechner Waterval.

Op de terugweg tot de Visvijver en dan linksaf richting Wörgl Wasserwelt. Hier over de Bundestraße oversteken en langs de Giesweg terug naar Wörgl.

Rosenweg
Start: Dorpsplein Itter
Wandeltijd: ± 1 uur
Lengte: 1,4 kilometer

Volg de weg genummerd met 4

Al voor 30 miljoen jaar zouden er rosenachtige planten geweest zijn. Als tuinplant is de roos pas sinds 4.000 jaar bekend. De Perzen verbouwden rozen voor de winning van rozenolie en de Romeinen waren lirisch over rozen op bijvoorbeeld hun feesten. Monniken hebben de roos in het Alpengebied gebracht.

Van het dorpsplein achter de Ittererwit de Rosenweg volgen. Bij het uitzichtsplatform gaat het verder naar de wilde rozen langs de weg en naar de rozen in de boerderijtuinen. Voorbij de Seerosenteich (vijver), waar u een perfekte rustpauze kunt inlassen, gaat de wandeling het rijk der rozen in. Terug over Itterdörfl naar het dopsplein in Itter.

Schwendterweg nach Söll
Start: Dorpsplein Itter
Lengte: 6,2 kilometer

Volg de weg genummerd met 3

Vanaf het dorpsplein langs de Litzlhof en langs bossen en mooie berghellingen naar de Weiler Schwendt, en verder naar Jausenstation Lederer. Hier de straat oversteken en de weg ongeveer 1 kilometer volgen. Bij de Biomasseheizkraftwerk verder naar de tuinderij en langs de Allee naar het centrum van Söll.

Gemiddelde wandelroutes

Hundalm Ijs- & druipsteengrot
Start: Kirchbichl
Wandeltijd: ± 7 uur
Lengte: 11 kilometer

Deze wandeling is niet geschikt voor families met kinderen, en de wegen zijn niet geschikt voor kinderwagens.

Routeverloop: Niederbreitenbach – Höhlensteinhaus – Kögelhörndl – Alpengasthaus Buchacker – Landgasthof Schlossblick Angerberg.

Voetweg via spoorwegstation Kirchbichl – Innbrücke – Niederbreitenbach. Op een bosweg komt u dichterbij de donkere, beboste, steile hellingen en moet zo langzamerhand aan de klim beginnen. Een smal bergpaadje slingert zich door het bos naar boven. U wint snel aan hoogte. Vlak voor het Höhlensteinhaus bereikt het paadje de rand van het bergplateau en leidt u naar een prachtig hoogplateau. Het grandioze uitzicht naar achter loont de moeite. Het hele Inntal naar het westen en oosten, de Hohen Tauern met de Großvenediger, de Zillertaler en Tuxer Alpen zijn te zien. De vegetatie op de almweides hier werkt bij ieder bezoek betoverend. Wie hier in juni komt, komt op blauwe weides terecht midden tussen duizenden gentiaan-bloemen. In een kleine kom ligt het Höhlensteinhaus. Relatief dichtbij is de “bult” Kögelhörndl, een veilig aangelegd bergweggetje loopt over de kam op 1645 m hoogte.

Opnieuw openbaart zich door de open ligging een grandioos panorama. Via hoogalmen loopt de weg naar Alpengasthaus Buchacker. Na een pauze loont zich het uitstapje naar de 20 minuten verder gelegen “Hundsalm Eishöhle”, de enige van zijn soort in Tirol. De bezichtiging is alleen met gids geoorloofd en een warme jas en warme muts zijn aan te raden.

Wandeling over Almen
Start: Tourismusverband Hopfgarten
Wandeltijd: ± 5,5 uur
Lengte: 16,4 kilometer

Volg de weg genummerd met 71/74

Van de TVB gaat de weg richting Wasserfeld, over een korte stijging op de Grafenweg tot het begin van het Schönbachtal (Penning). Voorbij Litzl en Weberhof in Penningsdörfl. Bij de kapel rechtdoor de weg volgen tussen oude houtfabriek en de Kratzhof tot de Penningsbergstraße. Rechtsaf richting Haag. dan over Obermanzl – Haag naar het begin van de klim naar de Kühbrandalm en verder naar de Haagalm (1.349m). BIJ Alpengasthaus Haagalm linksaf naar de Höhenbrandalm en het bergstation van de stoeltjeslift Hofstattbahn. Van hier of te voet over de Adlerweg K6, of met de stoeltjeslift naar Kelchsau.

Möslalm
Start: Kerk in Wörgl
Wandeltijd: ± 4 uur
Lengte: 8,9 kilometer

Volg de weg genummerd met 13

Vanaf de kerk over de Wildschönauerstrasse tot Café Berghäusl. Linksaf over de Forststrasse tot de Möslalm. Over de alm met aangelegde trap naar de Möslkogel. Terug de weg volgen tot de overgang in Forststrasse. Verder dalwaarts ziet u Hausenstation Schrofen, vanwaar de wandelweg rechts terug naar Wörgl gaat.

Rigi Tirols
Start: Tourismusverband Hopfgarten
Wandeltijd: ± 3 uur
Lengte: 9 kilometer

Volg de weg genummerd met MTB 268/70

Vanaf het Tourismusverband gaat de weg richting kerk. Vanaf de kerk omhoog over de Talhäslweg. Bij Mittersbach de Talhäuslgraben verlaten, aan het Walshäusl voorbij, over de Außersalvenberg met veel haarspeldbochten (links houden), aan Kugl, Krall, Linder en Zott voorbij naar Hof Schorn. Vanaf de boerderij gaat de Fostweg bochtig omhoog. Links blijven en door het bos in zes haarspeldbochten naar de Kälberalm en Alpengasthaus Rigl.

Moeilijke wandelroutes

Naar de Wildalmseen
Met de auto naar Gasthaus Wegscheid (Tolstraat).

Langs de beek wandelen door het bos over een smalle weg naar de Bamberger Hütte. Na een half uur bereikt u het almgebied. Na ongever 45 verdere minuten ziet u de Bambergerhütte. Achter de hut het rechter pad richting Schafsiedel. De weg gaat over Stock en Stein naar de Unteren see. Eventueel kunt u verder wandelen omhoog richting Mittleren Wildalmsee.

Torhelm
Start: Kelchsau
Wandeltijd: ± 6 uur
Lengte: 11,2 kilometer

Volg de weg genummerd met 77

Vanaf het tolhuis in Kelchsau de weg rechtdoor volgen tot de Tiefentalalm. Vanaf de parkeerplaats dalwaarts naar de Oberkaralm. Verder over een bergpad voorbij aan de Öfeleralm omhoog tot de top van de Torhelm. Terug over dezelfde weg.

Tristkopf
Start: Kelchsau
Wandeltijd: ± 7 uur
Lengte: 15,6 kilometer

Vanaf de Zwieselbrücke (Tolhuis) linksaf richting Gasthof Wegscheid. Vanaf hier de Forstweg volgen tot de 1e haarspeldbocht. Goed bewegwijzerd gaat de wandelweg tot vlak voor de nieuwe Bamberger Hütte. Aan het begin van de Kuhwildalm langs de nieuwe Forstweg links omhoog baar de Streifeldalm. Bij de gebouwen begint het pad (wegwijzering bij de stal naar Tristkopf en Kröndl) en loopt naar de Nandernachjoch (2.100m). Over de toppen naar het goed zichbare bergkruis omhoog.

Wandelroutes vanaf de top

Hohe Salve – Kraftalm
Lengte: 2,85 kilometer

Langs de zentoren op de top van de Hohe Salve naar het bergkruis. Over de westelijke helling dalwaarts richting Berggasthof Rigi. Over de Kälberalm naar de Kraftalm. Eventueel nog richting Bedevaartskapel.

Hohe Salve – Hochbrixen
Lengte: 3,5 kilometer

De zuidelijke helling van de Hohe Salve dalwaarts richting Kälbersalvenalm. Voorbij het stuwmeer, door het bos naar de Jordankapel en over de Filzalm naar de Filzalmsee. Vanaf hier verder naar het bergstation Hochbrixen.

Nordic Walking

De Ferienregion Hohe Salve besteedt veel aandacht aan goede routes en het onderhouden hiervan.

Met RUNNERSFUN – een initiatief voor meer plezier bij het lopen, walken, wandelen en bewegen hebben wij de mooiste routes samengesteld, precies gemeten en volgens de RUNNERSFUN-norm met een kleursystem gemarkeerd.

Kaarten in zakformaat zijn bij alle informatiebureau`s in de vakantieregio de Hohe Salve verkrijgbaar.

Hutten

Hopfgarten en Kelchsau
Alpengasthaus Moderstock
Tel: +43 664 9201959
Geopend 1 mei tot eind Oktober.
Woensdags gesloten.

Alpengasthof Rigi
Tel: +43 5335 2430
Geopend vanaf begin juni.
Donderdags gesloten.

Almkäserei Niederkaser
Tel: +43 676 61 43 127
Begin juni tot eind september

Berggasthof Tenn
Tel: +43 5335 2412
Geopend vanaf 20 mei.
Maandags gesloten.

Erler Brennhütte
Tel: +43 5335 8240
Geopend van begin juni tot eind september
Maandags en dinsdags gesloten.

Gipfelrestaurant Hohe Salve

Maandags gesloten.

Jausenstation Holzalm
Tel: +43 5335 3109 of +43 664 8261006
Geopend eind mei tot oktober.

Neue Bamberger Hütte
Tel: +43 664 4559469
Geopend 31 mei tot midden oktober.

Salvenalm
Tel: +43 5335 20088
In mei en juni gesloten. In juli alleen open op zaterdagen en zondagen. In augustus en september dinsdags en woensdags gesloten. In oktober alleen open op zaterdagen en zondagen.

Sunnseithütte
Tel: +43 664 5010388 of +43 664 4955409
Geopend vanaf 20 mei, van dinsdag tot zondag vanaf 11:00 uur.

Tiefentalalm
Tel: +43 664 9757221
Geopend eind mei tot eind oktober.

Alpengasthaus Wegscheid Kelchsau
Tel.: +43 664 5407111
Geopend mei tot oktober.

Wörgl en Itter
Almgasthof Buchacker
Tel: +43 699 12358598
Geopend vanaf begin mei.
In mei op maandag gesloten.

Gasthof Höhlenstein
Tel: +43 664 5160380
Geopend van Pinksteren tot oktober.

Jausenstation Kronthalhof
Tel.: +43 5332 56414
Weonsdags gesloten en donderdags tot 16:00 uur.

Gasthof Möslalm

Tel: +43 5335 2315
Hele jaar geopend.
Woensdags gesloten.

Wilhelmus Hengstmengel is sinds eind 2008 woonachtig in Tirol, nu in Imst, en heeft in de laatste jaren deze prachtige deelstaat vaak doorkruist tijdens vele wandelingen door dal en over bergen. Genieten van het prachtige landschap, de lokale bevolking en de lokale gerechten is daarbij erg belangrijk.

Deel ons op social media